Työssäkäyvän arki voi tuntua joskus taistelulta aikaa vastaan.

Työssäkäyvän arki voi tuntua joskus taistelulta aikaa vastaan.

Työaika ja lepoaika

Työaikalaissa määritellään työaika ja yhtälailla myös lepoaika. Se, miten niitä noudatetaan onkin jo toinen juttu. Työn olosuhteet ovat muutamien viime vuosikymmenten aikana muuttuneet melkoisesti. Työaikalakiin ollaankin nyt ehdottamassa parannuksia. Hyvä niin, mutta vielä tärkeämpää jokaisen on pitää itse huolta palautumisestaan.    

Kotona töissä

Työaikojen hämärtyminen ja töiden siirtyminen yhä enenevissä määrin digiaikaan tarkoittaa usein sitä, että töitä tehdään kotona. Tällöin työt alkavat kuormittaa perhettä ja omaa vapaa-aikaa. Sähköposteja  luetaan missä tahansa, lasten tai puolison kanssa aikaa vietettäessä ollaan poissaolevia, koska työasiat vievät huomion toisaalle. Kun perheen ja työn välinen aika ei enää ole selvä, niin voi olla, ettei omaa aikaakaan enää samalla lailla ole.

Vapaa-ajan stressi tuntuu olevan lisääntymään päin.  Varsinkin ruuhkavuosina voi vanhemmista tuntua siltä, että kotonakin ollaan töissä, koska kaikki on aikataulutettua ja mitään ei ehdi tekemään.

 

 

Kaaos

Kaiken tämän keskellä elämä voi tuntua kaaokselta. Se voi olla sitä yksineläjälle tai parisuhteessa olevalle, mutta lähes varmasti ainakin ruuhkavuosissa kamppailevalle. Mistään ulkoapäin ei tule jaksotusta ja tauotusta. On ihmisen omalla vastuulla lopettaa työnteko ajoissa, viettää aikaa lapsien kanssa ja varata sitä omaa aikaa palautumiseen.

Miten kaaoksen selättäminen onnistuu?   

Töissä:

  • Tunnista ne työtehtävät, jotka vaivaavat sinua kellon ympäri ja halutessasi listaa ne paperille tai sähköiseen muotoon
  • Kysy itseltäsi sen jälkeen, miksi tämä asia ahdistaa minua?
  • Miten voisit hoitaa asian niin, ettei se ahdista sinua?
  • Esimerkiksi sähköpostien hoitamiseen on lukuisia eri tekniikoita. Tässä esimerkiksi yksi: Luo sähköpostiin kansiot erilaisille sähköposteille (odottaa vastausta, vaatii toimenpiteitä (kaikki, joihin menee enemmän aikaa kuin puoli tuntia, FYI, luettavaa, lähteitä, henkilökohtaiset jne… mikä itselle tuntuu hyvältä). Kun avaat inboxin, poista ensin kaikki mitä voi poistaa. Sitten kun avaat sähköposteja, jaa ne oikeisiin kansioihin. Aikatauluta viikolle päivä jolloin käyt läpi odottaa vastausta ja vaatii toimenpiteitä kansiot. Muut voivat olla omissa kansioissaan kunnes tarvitset niitä. Kerran vuodessa tai kahden kuukauden välein poista kaikista kansioista tylysti ne, joita et ole tarvinnut.
  • Jos asialle ei voi mitään, niin voitko hyväksyä, että asia nyt vaan on näin ja tämä kuuluu työpaikan kuvioihin? Jos homma tehdään näin ja siitä aiheutuu esimerkiksi kuluja yritykselle, se on yrittäjän ongelma ei työntekijän, jos asiaa ei voida työntekijän ehdotuksesta parantaa.
  • Työpäivän päätteeksi listaa seuraavan päivän tärkeät tehtävät, joista pitää aloittaa ja sulje päiväsi mielessäsi. 
  • Kotimatkalla on hyvä keskittyä siihen, että siirtyy mielessään töistä kotiin.

 

Siirtymät työstä kotiin ja toisinpäin  ovat monesti hyviä välitiloja, mutta jätä muutakin aikaa itsellesi.

Kotona:

  • Älä vastaa sähköposteihin, työtekstiviesteihin tai työpuheluihin, ellei ole ihan pakko. Jos vastaat niihin, laske se työaikaasi ja sovi pomosi kanssa miten tämä aika sinulle korvataan.
  • Keskity siihen mitä olet tekemässä. On tärkeää, että kun pelaat tai leikit lapsesi kanssa olet oikeasti läsnä. Silloin lyhyempi aikakin yhdessä on merkityksellisempää.
  • Varmista, ettei joka illalle ole jotain kuskausta tai jos on, niin miten voit kuskauksia jakaa muiden vanhempien kanssa. Tai miten voit hyödyntää lasten treeniajan itsellesi hyödyksi vaikka omana aikana?
  • Muista, että vähemmän on enemmän. Lapsista voi tulla neroja, vaikka niitä ei ihan jokaiseen paikkaan aina kuskaisikaan.
  • Ja vielä, joskus on ihan hyvä ollakin vaan.

 

Ajan kanssa sovussa,

Anu ja Päivi